Soms doe je van die projecten die dan hele leuke semi-onverwachte bijeffecten hebben. Zo schreven we Slimmerkunde eigenlijk voor middelbare scholieren. We wilden hen graag tools leren om slimmer te leren en slimmer te leven (on- en offline!) Maar nu blijkt dat docenten en mediacoaches ook vaak erg geïnteresseerd zijn in het gedachtegoed achter Slimmerkunde.

door Kim Ravers
Ik heb het idee dat er heel veel scholen zijn die op zoek zijn naar een positieve manier om met nieuwe media om te gaan. En vooral naar een passende visie – zodat ze niet domweg hyves, twitter, facebook en smartphones hoeven te verbieden- maar dat ze nadenken over de toegevoegde waarde en de beperkingen van nieuwe media voor het onderwijs en het leervermogen van hun leerlingen en docenten.
Want eigenlijk gaat Slimmerkunde natuurlijk ook over flexibel omgaan met alle mogelijkheden die er zijn. Het gaat over open staan voor alle mogelijkheden om leerlingen en docenten te stimuleren om zo leuk mogelijk zo goed mogelijk te presteren. Het gaat over ontdekken wat je wilt, hoe je dat wilt, en het vervolgens ook doen.
Internet heeft een wereld aan mogelijkheden geopend die voorheen niet zichtbaar, of zelfs ondenkbaar, waren. Nu vind je alleen voor de ipad al bijna 10.000 educatieve apps. Kennis opdoen was nog nooit zo makkelijk en leuk.
Uiteraard zijn er ook gevaren. Verhalen over 13 jarige meisjes die afspraakjes maken met ouwe kerels via hyves, zijn een horrorbeeld voor alle ouders en docenten. De vraag is niet of dat erg is, en of je daar alert op moet zijn als volwassene (en jongere). Dat spreekt voor zich. De vraag is hoe je er mee om wilt gaan.
Het verkeer is ook gevaarlijk. Daarvoor hebben we zijwieltjes, rijbewijzen, zebrapaden en verkeerslessen uitgevonden. Maar ook autovrije zondagen, bebouwde kommen, talloze fietspaden, crossfietsen crossbanen en andere positieve oplossingen die de mogelijkheden van mobiliteiten verkeer optimaal benutten.
Dus volgens mij is de vraag voor alle scholen: Hoe maak je leerlingen en docenten bewust van je mogelijkheden en risico’s die nieuwe media biedt? En hoe wil je dat ze daar mee omgaan?
Ik ben erg benieuwd naar scholen die hier al heel bewust een visie op hebben ontwikkeld. Ik denk echt dat jullie een voorbeeld kunnen zijn voor onderwijsland. Ik hoor ze graag!
Tags: jongeren, leren, slimmerkunde
Dag Fanny,
Over slimmerkunde heb ik al het een en ander over opgevangen. Ik ben het helemaal met je eens en vind het erg herkenbaar! In de wereld van “mediawijsheid” en “media-educatie” heb ik dezelfde vragen al een lange tijd gesteld. Zelfs het leren bewegen in het verkeer is een metafoor die ik vaak gebruik.
Het positief, slim en creatief leren omgaan met nieuwe media door jongeren is een uitgangspunt die ik hoog in het vaandel heb staan. Ik merkt zelf dat er juist vaak nog wel negatief en protectionistisch over wordt gesproken, ook door veel mediacoaches. Risico’s zijn er natuurlijk, maar het is jammer als men zich daar op blind staart. Dat is iets wat ik graag zou willen doorbreken. Wat prachtig dat je dan zo’n concreet product heb neergezet met dat uitgangspunt.
Wellicht moeten we eens met een kop koffie er eens nader op door praten. Of juist bij het kampvuur van het aankomend NNF.
Lijkt me een mooie gelegenheid. Ik hoor graag je reactie. We kunnen vast het een en ander delen.
Hoi Jeroen,
Ja, dit past natuurlijk ook helemaal in jouw expertise. Het lijkt me heel leuk om hier tijdens het NNF over te kletsen. Tjeu Seerverens (en misschien ook wel een paar andere slimmerkunde auteurs) zijn daar dan ook. En mocht het daar niet lukken dan kunnen we altijd nog een afspraak prikken.
Leuk!
Groetjes & een glimlach,
Fanny
Tof! Wellicht kunnen we nog wel wat leuks regelen/bedenken betreffende slimmerkunde op het NNF.
Het positief, slim en creatief leren omgaan met nieuwe media door jongeren is een uitgangspunt die ik hoog in het vaandel heb staan. Ik merkt zelf dat er juist vaak nog wel negatief en protectionistisch over wordt gesproken, ook door veel mediacoaches. Risico’s zijn er natuurlijk, maar het is jammer als men zich daar op blind staart. Dat is iets wat ik graag zou willen doorbreken. Wat prachtig dat je dan zo’n concreet product heb neergezet met dat uitgangspunt.
+1